De MOBIB-kaart is een chipkaart in kredietkaartvorm. Deze kaart kan meerdere vervoerbewijzen uitgegeven door de NMBS bevatten (het merendeel van de abonnementen, de Go Unlimited, de Jump), maar ook bepaalde vervoerbewijzen van andere vervoersmaatschappijen kunnen op de kaart gezet worden.
Een nieuwe MOBIB-kaart is 5 jaar geldig vanaf de datum van uitgifte. In de praktijk zal een nieuwe validering op de MOBIB-kaart geplaatst worden als ze start vóór de vervaldatum van de kaart.
Als je langskomt na de vervaldatum van de MOBIB-kaart, zul je een nieuwe kaart moeten aankopen.
De MOBIB-kaart kost € 5,00.
Als je al een persoonlijke MOBIB-kaart hebt, uitgegeven door de MIVB, TEC of De Lijn, dan worden er geen aanmaakkosten aangerekend wanneer je een abonnement op je kaart plaatst.
Als je werkgever een derdebetalersovereenkomst met NMBS heeft en daarin werd overeengekomen dat de werkgever de kost voor de aanmaak op zich neemt, moet jij niets betalen.
Wanneer je nog geen MOBIB-kaart hebt, ga dan naar het stationsloket en breng de volgende zaken mee:
Indien je nog geen abonnement hebt van de NMBS, breng je ook een ingevuld aanvraagformulier voor een abonnement (pdf) mee.
Al je abonnementen worden op één chipkaart, de MOBIB-kaart, geplaatst.
Bij diefstal of verlies kan de kaart in het station onmiddelijk worden geblokkeerd en vervangen.
Er worden geen aanmaakkosten meer aangerekend bij trajectwijzigingen of bij verandering van abonnement.
Als je MOBIB-kaart verloren of gestolen is, kun je een nieuwe kaart halen aan een van onze loketten. De aanmaak van een nieuwe MOBIB-kaart kost € 5. Die kaart heeft dan een geldigheidsperiode van 5 jaar vanaf de datum van vervanging.
Voor de overzetting van je lopende abonnementen hoef je geen extra kosten te betalen.
Om je MOBIB-kaart te krijgen en/of om de eerste keer een abonnement op je MOBIB-kaart te laden, ga je langs aan een van onze stationsloketten.
Daarna heb je de volgende mogelijkheden om je abonnement te vernieuwen:
Hier een overzicht van de verschillende dragers afhankelijk van het type abonnement:
Abonnement NMBS
Een MOBIB-kaart waarop je abonnement wordt geladen.
Abonnement NMBS + MIVB
Eén MOBIB-kaart waarop beide abonnementen worden geladen.
Abonnement NMBS + TEC
Eén MOBIB-kaart waarop beide abonnementen worden geladen.
Abonnement NMBS + De Lijn
Eén MOBIB-kaart waarop beide abonnementen worden geladen.
Abonnement NMBS + MIVB + TEC
Eén MOBIB-kaart waarop de drie abonnementen worden geladen.
Abonnement NMBS + MIVB + De Lijn
Eén MOBIB-kaart waarop de drie abonnementen worden geladen.
Abonnement NMBS + De Lijn + TEC
Eén MOBIB-kaart waarop de drie abonnementen worden geladen.
De Halftijdse treinkaarten en de Campuskaarten kunnen nog niet op de MOBIB-kaart worden geladen.
Complexe treinkaarten met een ‘VIA’ traject of een ‘antenne’ kunnen ook nog niet worden opgeladen.
Je kunt het nummer van je MOBIB-kaart linken aan je ‘Cambio’profiel. Wanneer je de MOBIB-kaart voor de kaartlezer van de wagen houdt, herkent Cambio je als klant en kun je de wagen openen.
De MOBIB-kaart laat je ook toe om gebruik te maken van de dienst ‘Villo’.
Ja, wanneer je een Jump of een abonnement aankoopt, met uitzondering van de Halftijdse treinkaarten, Campuskaarten en bepaalde complexe treinkaarten (met een ‘via’ of ‘antenne’ traject).
Ja, als je een persoonlijke MOBIB-kaart van MIVB, TEC of De Lijn hebt, kun je het treinabonnement op deze kaart plaatsen zonder aanmaakkosten.
Dit is het geval voor het grootste deel van de treinabonnementen behalve Halftijdse Treinkaarten, Campuskaarten, vrijkaarten en bepaalde types complexe treinkaarten (zoals VIA-trajecten of ‘antenne’). Deze treinkaarten blijven in hun papieren vorm bestaan.
Nee, deze MOBIB-kaart werd enkel uitgegeven voor oude gecombineerde NMBS-abonnementen met MIVB. Deze kaarten worden stap voor stap vervangen door de nieuwe MOBIB-kaarten.
Nee, de NMBS-abonnementen kunnen enkel worden opgeladen op een persoonlijke MOBIB-kaart.
Neen, dat is verboden. De MOBIB-kaart is strikt persoonlijk.
Wanneer je kaart defect is, kun je een nieuwe kaart halen aan een loket van de NMBS. Je kunt ofwel gratis een nieuwe MOBIB-kaart bekomen met dezelfde geldigheid als de defecte kaart, ofwel een nieuwe MOBIB-kaart kopen voor € 5 (met een geldigheid van 5 jaar vanaf de datum van vervanging)
Indien de kaart defect is door eigen toedoen, betaal je € 5 aanmaakkosten voor een nieuwe MOBIB-kaart.
Je kunt een MOBIB-kaart aankopen zonder e-ID. Je moet wel beschikken over een document dat je identiteit en adres kan bevestigen. Daarna neemt de loketbediende een foto en maakt de nieuwe MOBIB-kaart aan.
Wanneer je account is aangemaakt, wordt er in onze databank automatisch gezocht naar treinkaarten met dezelfde gegevens. Bij een match worden de treinkaart en de MyNMBS-account automatisch aan elkaar gekoppeld (en zul je de treinkaart ook terugvinden in je account).
Als je je treinkaart niet terugvindt, is de kans groot dat de gegevens in de 2 systemen niet identiek zijn. Hierdoor worden je treinkaart en je MyNMBS-account niet aan elkaar gekoppeld. Controleer of je MyNMBS-account geen schrijffouten bevat en zorg er ook voor dat je bijvoorbeeld je volledige en officiële voornaam gebruikt.
Blijf je problemen ondervinden? Neem dan contact op via ons webformulier.
Opmerking: Na het aanmaken van je account, dien je enkele minuten te wachten zodat onze systemen zich kunnen synchroniseren. Daarna kun je je abonnementen raadplegen.
Ja, andersom trouwens ook. Let wel op dat de MOBIB-kaart, waarop je de gegevens wil overzetten, geregistreerd en gelinkt werd aan je klantenaccount. Een contract kan enkel overgezet worden wanneer de 2 kaarten gekend zijn en behoren tot de zelfde klant.
Neen, de NMBS kan enkel vervoerbewijzen overzetten die ze zelf hebben verkocht.
Om via de automaat een verlenging op een persoonlijke MOBIB-kaart te kunnen plaatsen, moet je:
De algemene regel is dat je je moet richten naar de Klantendienst van het bedrijf die de MOBIB-kaart uitgaf.
Als je al een andere persoonlijke MOBIB-kaart hebt, kunnen we je contract opladen (wanneer de kaart werd geregistreerd en gelinkt aan je klantenaccount)
Wanneer je nog geen andere persoonlijke MOBIB-kaart hebt, kun je aan een stationsloket terecht om een nieuwe te laten aanmaken. (dit zal je 5 € kosten) Je abonnement wordt direct op de nieuwe kaart geplaatst.
Ja, dit is mogelijk wanneer je kaart (al) werd geregistreerd aan een stationsloket.
5 dagen op voorhand is voldoende. Wanneer je de MOBIB-kaart op de MOBIB-lezer van de NMBS legt, dan wordt je verlenging onmiddellijk opgeladen. Kies je ervoor dat je verlenging wordt opgeladen via het controleapparaat van de treinbegeleider dan kan dit maximum 5 dagen duren. Ter herinnering: De eerste verlenging van een abonnement moet aan het loket gebeuren.
5 dagen zijn noodzakelijk. Het deel van de NMBS en eventueel MIVB, TEC of De Lijn worden op de MOBIB-kaart geladen.
In dit geval moet je je persoonlijke MOBIB-kaart laten herstellen door de operator die de kaart heeft uitgegeven. Het eventuele saldo van de Jump die nog op de MOBIB-kaart stond, zal automatisch overgezet worden. Is dit niet het geval (bijvoorbeeld door connectieproblemen), dan moet je naar het loket van de operator die je de Jump heeft verkocht. Daar vraag je een synchronisatie van je MOBIB-kaart.
Ja, aan de stationsloketten is dit mogelijk als de MOBIB-kaart (waarop de JUMP moet overgezet worden) aan een van onze loketten werd geregistreerd en als de JUMP door de NMBS werd verkocht.
Ja, ook wanneer er al een geldig abonnement van de MIVB op je persoonlijke MOBIB-kaart staat, kun je er nog een Jump opladen. Om met een derde met MIVB, TEC of De Lijn te reizen, volstaat het om de MOBIB-kaart een tweede keer voor een ontwaardingsmachine te houden. Op die manier wordt er een JUMP-traject ‘verbruikt’.
Neen, we verkopen alleen persoonlijke MOBIB-kaarten en geen MOBIB Basic-kaarten. Als je een MOBIB Basic-kaart wil, dan kun je deze kopen bij MIVB of TEC.
Wanneer je de Jump op een MOBIB Basic-kaart plaatst en je verliest je kaart, dan is er geen enkele mogelijkheid om het nog niet opgebruikte saldo van de Jump terug te krijgen.
Neen. Enerzijds werkt de NMBS samen met de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer (CBPL) die erover waakt dat de betrokken regels gerespecteerd worden. Anderzijds traceert de NMBS in geen enkel geval de gevolgde trajecten op haar netwerk. NMBS bewaart de sporen van de controles van de MOBIB-kaart in de treinen niet (uitgezonderd als er een overtreding werd vastgesteld). NMBS bewaart de sporen van de betrokken “abonnementen” in functie van de toegelaten duurtijd door CBPL.